Sprzedaż i produkcja wyrobów wariantowych

Sprzedaż i produkcja produktów wariantowych to strategia biznesowa, która umożliwia firmom dostarczenie swoim klientom produktów dopasowanych do ich indywidualnych potrzeb. Co to są produkty wariantowe? Jak działają? Jakie korzyści mogą przynieść dla konsumentów i sprzedawców? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w tym artykule.

Czym są produkty wariantowe?

Wraz z rozwojem e-commerce i rozpowszechnieniem modelu sprzedaży D2C, wzrosły również wymagania klientów, którzy oczekują coraz większej liczby opcji i możliwości personalizacji przy zakupie produktów. W odpowiedzi na te potrzeby, firmy wprowadziły na rynek tzw. produkty wariantowe.

Produkty wariantowe są dostępne w różnych wersjach, dzięki czemu klienci mogą wybrać ten, który najlepiej odpowiada ich wymaganiom. Wariantowość produktu może dotyczyć np.:

Dzięki temu, przedsiębiorstwa, które stosują strategię wariantową, zyskują przewagę konkurencyjną na rynku.

Jakie produkty są dobrymi kandydatami do wariantowania?

W zasadzie każdy produkt, który ma cechy, które można łatwo zmienić lub dostosować do potrzeb klientów. Szczególnie zaleca się je w przypadku firm, które oferują produkty wysokiej jakości, a które wymagają precyzyjnego dopasowania.

Produkty wariantowe są popularne w wielu branżach, np. w modowej, meblarskiej, elektronice czy motoryzacji, gdzie klienci mogą wybierać kolory i opcje wyposażenia. Przykłady takich produktów to:

Jeśli jesteś sprzedawcą i zastanawiasz się, czy warto wprowadzić produkty wariantowe do swojego asortymentu, warto rozważyć kilka kwestii. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na cechy produktów, które można konfigurować, a następnie dokładnie przeanalizować koszty i korzyści związane z produkcją oraz sprzedażą produktów wariantowych. Warto również zastanowić się, czy istnieją narzędzia e-commerce, które pozwolą na sprzedaż produktów wariantowych w sposób wygodny dla klientów.

Jeśli zdecydujesz się na wprowadzenie produktów wariantowych do swojego asortymentu, pamiętaj, żeby zadbać o ich prezentację. W sklepie internetowym powinny być wygodne do wyboru, a na zdjęciach powinny być widoczne wszystkie dostępne opcje.

Jak działają produkty wariantowe?

Produkcja produktów wariantowych wymaga innowacyjnego podejścia do procesów produkcyjnych. Producenci muszą być w stanie dostarczać produkty o różnych wersjach, w krótkim czasie, aby sprostać wymaganiom klientów. Aby to osiągnąć, producenci stosują nowoczesne technologie, takie jak programy do projektowania produktów (np. konfigurator), wirtualne modele i druk 3D, a także programy MRP, takie jak Trawers. Dzięki tym narzędziom, przedsiębiorstwa są w stanie opracować i produkować produkty o różnych wersjach, bez konieczności ponoszenia kosztów powiązanych z produkcją produktów jednorodnych.

Zalety użycia konfiguratora produktów

Produkty wariantowe są często produkowane jednostkowo lub w małych seriach, co pozwala na elastyczność produkcji i zapewnienie wysokiej jakości produktów. Firma może zmieniać warianty produktów w zależności od zapotrzebowania klientów i na bieżąco reagować na zmieniające się potrzeby rynku.

Z kolei sprzedaż produktów wariantowych wymaga wysokiego poziomu elastyczności i umiejętności zarządzania asortymentem produktów. Firma musi być w stanie obsłużyć wiele wariantów produktów i odpowiednio nimi zarządzać.

Wytwarzanie i sprzedaż produktów wariantowych z Trawers

Jak już wspomnieliśmy, sklepy internetowe wykorzystują zazwyczaj specjalne narzędzia e-commerce, które pozwalają na wygodne wybieranie wariantów produktów przez klientów. Przykładowo, konfigurator online pozwala kupującym na wybór cech i opcji dla swojego zamówienia. Na stronie produktu pojawiają się pola wyboru, w których mogą wybrać rozmiar, kolor, rodzaj tkaniny czy inne cechy produktu. Po dokonaniu wyborów, konfigurator generuje specyfikację produktu zawierającą informacje o wybranych cechach i opcjach.

Następnie specyfikacja produktu zostaje przekazana do Baselinkera, który jest narzędziem służącym do zarządzania procesem produkcyjnym. Baselinker jest połączony z Trawersem, który umożliwia wykorzystanie specyfikacji produktu do stworzenia specyfikacji materiałowej zlecenia produkcyjnego, czyli BOM.

Specyfikacja materiałowa zlecenia produkcyjnego określa, jakie materiały i części są potrzebne do produkcji produktu zgodnie z wybranymi przez klienta cechami i opcjami. Na przykład, specyfikacja może określać, jakie rodzaje tkanin, drewna i śrub są potrzebne do stworzenia mebla z wybranymi cechami.

Proces zamówienia sprzedaży produktów wariantowych

Dzięki takiemu procesowi produkcji, Trawers umożliwia sprawną i bezbłędną produkcję unikalnych, jednostkowych wyrobów w konfiguracji oczekiwanej przez klienta. Proces ten pozwala również na optymalizację procesów produkcyjnych i zapewnienie kontroli łańcucha dostaw.

Podsumowanie

Stosowanie strategii wytwarzania i sprzedaży produktów wariantowych, umożliwia przede wszystkim dostarczenie produktów dopasowanych do indywidualnych potrzeb klientów, co zwiększa ich zadowolenie i lojalność.

Klienci są bardziej skłonni do powrotu do firmy, która dostarcza im produkty, które spełniają ich wymagania, a dostarczenie produktów o różnych wersjach pozwala firmie na skuteczne konkurowanie z innymi przedsiębiorstwami, które oferują jednorodne produkty. To przyciąga uwagę klientów i przekłada się na większą sprzedaż i zyski.

Korzyści dla konsumentów to przede wszystkim większy wybór i dopasowanie produktu, dzięki czemu kupujący są bardziej zadowoleni z zakupu i istnieje mniejsza szansa, że zwróci produkt. Klienci nie muszą też szukać produktów w różnych sklepach, ponieważ mogą znaleźć wszystkie warianty w jednym miejscu.

Należy jednak pamiętać, że oferowanie zbyt dużej liczby wariantów produktów może prowadzić do niepotrzebnego zwiększenia kosztów produkcji i zaopatrzenia oraz do zamieszania wśród klientów, którzy mają trudności w dokonaniu wyboru spośród zbyt dużej liczby wariantów produktów.

Warto również zauważyć, że produkcja wariantowa nie jest rozwiązaniem dla każdej branży i każdej firmy. W niektórych przypadkach, gdzie produkty są standardowe i nie wymagają dopasowania do indywidualnych potrzeb klientów, produkcja wariantowa może okazać się niewskazana lub nieopłacalna.

Na podstawie:

https://tres.pl/sprzedaz-d2c-direct-consumer-z-programem-trawers
https://trawers.tres.pl/trdok/fil_bomfeaturesandoptionsdesc.html
https://trawers.tres.pl/trdok/fil_bomvariantmanagementdesc.html