Sprzedaż D2C Direct to Consumer z programem Trawers

Sprzedaż D2C (Direct to Consumer) to model biznesowy, który zyskuje na popularności w ostatnich latach, szczególnie w branży e-commerce. W tym artykule omówimy, co to jest sprzedaż D2C, jakie korzyści niesie dla firm oraz jak rozwiązanie Trawers ERP ułatwia sprostanie wyzwaniom z nią związanym.

Czym właściwie jest sprzedaż D2C?

Sprzedaż D2C to model biznesowy, w którym producent sprzedaje swoje produkty bezpośrednio klientom końcowym, zwykle za pośrednictwem swojej strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Dzięki temu kontroluje cały proces sprzedaży, od produkcji i dystrybucji, po komunikację z klientem i obsługę zamówień. W przeciwieństwie do tradycyjnych kanałów sprzedaży, takich jak sklepy detaliczne czy hurtownie, firma D2C nie musi polegać na pośrednikach ani płacić prowizji za sprzedaż. D2C vs B2C
Jednym z pierwszych przykładów firm stosujących model D2C był Dell, który w 1996 roku rozpoczął sprzedaż swoich komputerów bezpośrednio przez internet. W kolejnych latach wiele innych firm zaczęło stosować model D2C. Przykłady to takie marki jak Warby Parker, Everlane, Glossier czy Casper.

Zalety D2C

W dzisiejszych czasach, model biznesowy Direct to Consumer jest powszechnie stosowany. Taki stan rzeczy nie powinien dziwić, ze względu na szereg korzyści, które oferuje. Co Twoja firma może zyskać dzięki takiemu rozwiązaniu?

Większa kontrola nad marką i doświadczeniem klienta.

Klienci oczekują szybszej i bardziej spersonalizowanej obsługi, a także wygodnych i łatwych w użyciu platform zakupowych. D2C pozwala firmom na spełnienie tych wymagań i zapewnienie konsumentom najlepszych możliwych doświadczeń zakupowych, a także dotarcie do nich za pomocą niezakłóconego przekazu marketingowego.

Firma D2C kontroluje cały proces od produkcji po sprzedaż i obsługę klienta, a dzięki sprzedaży jednostkowej może skuteczniej dopasować swoją ofertę do potrzeb i preferencji konsumentów, co prowadzi do większego zaufania i zaangażowania, a w konsekwencji - zwiększenia sprzedaży. Warto jednak zaznaczyć, że sprzedaż jednostkowa może być bardziej czasochłonna i wymagać zastosowania innych rozwiązań niż sprzedaż hurtowa. Program Trawers zawiera rozwiązania wspierające model D2C.

Zwiększenie zysków.

Dzięki wyeliminowaniu pośredników i prowizji za sprzedaż, możemy zyskać większą marżę na sprzedanych produktach lub oferować swoje produkty po niższych cenach, a tym samym przyciągnąć większą liczbę klientów. Dodatkowo, kontrolowanie całego procesu sprzedaży pozwala na oszczędności kosztów związanych z magazynowaniem i dystrybucją produktów.

Trawers posiada wbudowane mechanizmy umożliwiające kontrolowanie marży w odniesieniu do sprzedaży, produktów i cen sprzedaży. Program oblicza marżę podczas wystawiania dokumentów sprzedaży i w przypadku zbyt niskiej - może zablokować sprzedaż. Ponadto, Trawers generuje raporty, takie jak ranking asortymentu i odbiorców według uzyskanej marży oraz kronikę sprzedaży. Więcej na temat kontroli marży z Trawers przeczytasz tutaj.

Większa kontrola nad danymi klientów i szybsza reakcja na trendy rynkowe.

Firma D2C ma bezpośredni kontakt z klientem, co pozwala na zbieranie danych o preferencjach i zachowaniach zakupowych. Te dane mogą być wykorzystane do lepszego dopasowania oferty i strategii marketingowych oraz ulepszania produktów. Możliwe staje się również szybsze reagowanie na zmieniające się trendy rynkowe i potrzeby klientów.

Zauważalnym w ostatnich latach trendem, jest zmiana preferencji klientów wynikająca z rosnącej świadomości ekologicznej i społecznej. Ludzie coraz częściej szukają produktów i usług, które są przyjazne dla środowiska i społeczeństwa. Firmy D2C, które oferują produkty bezpośrednio od producentów (lub same są producentem), są w stanie zapewnić większą kontrolę nad warunkami produkcji i jakością produktów, co może przyciągać klientów, którzy cenią sobie odpowiedzialność społeczną i ekologiczną.

Wyzwania wynikające z wprowadzeniem D2C.

Mimo licznych korzyści wynikających z wprowadzenia modelu D2C, warto pamiętać, że pojawienie się wyzwań jest nieuniknione. Przedstawiamy najważniejsze trudności, z jakimi spotykają się producenci decydujący się na wdrożenie D2C oraz sposoby radzenia sobie z nimi.

Koszty początkowe.

Firma D2C musi zainwestować w infrastrukturę sprzedażową, taką jak strona internetowa lub platforma e-commerce.

Ryzyko braku zasięgu.

Bez udziału pośredników i sprzedawców detalicznych, firma sama odpowiada za dotarcie do klientów i zwiększenie zasięgu swojej oferty. Jest to wyzwanie, ponieważ niektóre kanały sprzedaży, takie jak sklepy detaliczne, mogą przyciągać większe ilości klientów niż sprzedaż bezpośrednia. Niezbędne okazuje się inwestowanie w marketing online, taki jak reklamy w wyszukiwarkach i social media, aby dotrzeć do swojej grupy docelowej.

Logistyka i dystrybucja.

W przypadku sprzedaży bezpośredniej, firma D2C jest odpowiedzialna za logistykę i dystrybucję swoich produktów. Firma musi mieć odpowiednie systemy i procesy w miejscu, aby zapewnić szybką i skuteczną obsługę zamówień oraz dostarczenie produktów do klientów w czasie i w dobrej kondycji.

Konkurencja.

Sprzedaż D2C staje się coraz popularniejsza, co oznacza większą konkurencję na rynku. Firma musi stawić czoła konkurencji innych firm, które również stosują ten model biznesowy, a także tradycyjnym kanałom sprzedaży.

W jaki sposób Trawers ERP ułatwia sprzedaż D2C?

Trawers jest narzędziem, dzięki któremu możemy łatwo i wydajnie obsługiwać zamówienia sprzedaży bezpośredniej, poprzez:

Zarządzanie zamówieniami z różnych kanałów.

Firmy korzystające z Trawers mogą również liczyć na integrację z narzędziami typu omnichannel, czyli narzędziami sprzedaży wielokanałowej (np. Baselinker). Umożliwia to pobieranie zamówień ze wszystkich kanałów sprzedaży (np. sklepy internetowe, Allegro, Amazon) i agregowanie ich w jednym miejscu. Dzięki temu dostawcy mogą przetwarzać zamówienia w jednym programie i nie muszą przełączać się między różnymi platformami.

Unikalne numery zamówień.

Zintegrowany z Trawersem Baselinker, nadaje unikalne numery zamówieniom, co zapobiega powtórzeniom numeracji z różnych źródeł. Pozwala to uniknąć błędów w zarządzaniu zamówieniami i lepiej kontrolować procesy sprzedażowe.

Automatyczne generowanie dokumentów.

Trawers posiada wbudowane mechanizmy do automatycznego generowania i wysyłania dokumentów, takich jak faktury, co oszczędza czas i ułatwia obsługę klienta.


Przepływ danych

Jak to działa?

Połączenie między programem Trawers a platformą Baselinker jest zapewnione poprzez zastosowanie SOA (Service Oriented Architecture).

Dzięki niemu Trawers może przekazywać dane dotyczące kartotek (odbiorców, indeksów) oraz pobierać dokumenty (zamówień, faktur) z platformy Baselinker. Dane te są przesyłane w formacie XML, który jest łatwy do przetwarzania przez systemy informatyczne.

W ten sposób program Trawers i platforma Baselinker są w stanie na bieżąco wymieniać informacje o zamówieniach, fakturach i innych dokumentach, a także aktualizować dane kartotekowe, takie jak dane klientów i ich adresy.

Ważnym elementem połączenia między Trawers a Baselinker jest jednoznaczna identyfikacja kartotek i dokumentów. W tym celu każda kartoteka i dokument otrzymuje unikalny identyfikator, który jest przypisywany do odpowiedniego rekordu w systemie.

Dzięki temu identyfikatorowi program Trawers i platforma Baselinker są w stanie odnaleźć i przetwarzać właściwe dane, nawet jeśli różnią się w innych aspektach, takich jak format danych czy nazwy pól. Unikalnymi identyfikatorami wykorzystywanymi w integracji Baselinker i Trawers są:

Jednym z kluczowych elementów systemu Trawers jest możliwość pobierania zamówień sprzedaży poprzez SOA z jednoczesnym dopisywaniem kontrahentów. Odbiorcy indywidualni są identyfikowani za pomocą adresów e-mail osób do kontaktu, podczas gdy firmy są identyfikowane poprzez NIP.

Omnichannel ma własną numerację zamówień - wg terminologii programu Trawers ERP są to zamówienia obce. Program Trawers dba o to aby nie powtórzyły się zamówienia przez sprawdzanie numerów obcych zamówień (parametr 0326 SOA Order Unikalny numer).


Oprogramowanie

Podsumowanie.

5 korzyści z wdrożenia modelu Direct to Consumer z Trawers:

  1. Zwiększenie efektywności sprzedaży.
  2. Trawers umożliwia firmom szybkie i łatwe pobieranie zamówień z różnych źródeł sprzedaży, co pozwala na zwiększenie efektywności procesów sprzedażowych.

  3. Oszczędność czasu i zasobów.
  4. Dzięki integracji z systemem omnichannel i wbudowanymi w Trawers mechanizmami ERP, wiele procesów biznesowych może zostać zautomatyzowanych, co pozwala na zaoszczędzenie czasu i zasobów.

  5. Poprawa jakości obsługi klienta.
  6. Trawers umożliwia automatyczną generację faktur i wysyłkę do klientów, co przekałada się na szybką i skuteczną obsługę zamówień oraz zwiększenie satysfakcji klientów.

  7. Optymalizacja gospodarki magazynowej.
  8. Integracja między Trawersem a Baselinkerem pozwala na identyfikację indeksów magazynowych poprzez kody EAN, co umożliwia optymalizację gospodarki magazynowej i uniknięcie błędów w procesach logistycznych.

  9. Wzrost sprzedaży.
  10. D2C to model sprzedaży bezpośredniej, co pozwala firmom na pełną kontrolę nad procesem sprzedaży oraz bezpośredni kontakt z klientem. Dzięki temu firmy mogą lepiej poznać preferencje swoich klientów i dostosować swoją ofertę do ich potrzeb, a to przyczynia się do wzrostu sprzedaży.

Warto zauważyć, że każda firma jest inna i potrzeby każdej z nich mogą być różne. Dlatego też, korzyści z zastosowania rozwiązań Trawers mogą być różne dla różnych firm i warto indywidualnie przeanalizować, jakie korzyści mogą one przynieść w konkretnej sytuacji.

Na podstawie:
https://trawers.tres.pl/trdok/fil_trawerswebstoredesc_src.html
https://trawers.tres.pl/trdok/fil_salesmargindesc.html
https://trawers.tres.pl/trdok/fil_soainfodesc.html>